Vizuální identity a jejich tvorba a zadání

Tým Smart Akcelerátoru Plzeňského kraje III každoročně organizuje pravidelná setkání specialistů komunikace a marketingu, kteří jsou součástí krajského inovačního ekosystému. Vždy se snaží otevřít téma, které všechny zúčastněné posune dál. Po předchozích meetupech, které byly věnované komunikaci vědy, brandingu nebo sociálním sítím, se březnové setkání zaměřilo na vizuální identitu. Přednášel grafický designér Michael Dolejš, spolupracovník renomovaného Studia Najbrt a autor tohoto článku.

Jaký je rozdíl mezi logem a vizuální identitou, jak v dnešní době správně komunikovat se zákazníky, jak správně sepsat zadání, koho oslovit a na co si obecně dát pozor? To vše jsou otázky, na které se můžete ptát z jakékoliv pozice, z níž se staráte o komunikaci firmy či značky a cítíte, že by bylo třeba ji posunout nebo rovnou celkově změnit. A přesně o tom jsem se v rámci pozvání na akci Smart Akcelerátoru Plzeňského kraje krátce rozepsal. Časy se mění a dnešní doba umožňuje mnohem větší propojení všech bodů komunikace, než tomu bylo kdysi. Spousta firem však až nyní začíná zjišťovat, že jen logo mít nestačí a že ucelená komunikační linka dokáže dělat divy. Ale v čem je rozdíl mezi logem a vizuální identitou a jak poznám, co mám? Pojďme si vše aspoň trošku rozebrat a nejprve se zorientovat v celkové problematice.

Začněme logem

Ve všeobecné rovině je to buď znak, symbol či typografické řešení, které vizuálně zastřešuje a znázorňuje aktivity společností či firem. Může být znak samostatně rozeznatelný, jako například u těch nejznámějších světových firem, jako je Coca-Cola, Apple či Adidas. Pravděpodobně ale je součástí komplexnější vize nebo souboru pravidel, které se firma snaží uceleně aplikovat v celé své komunikaci — a těmto pravidlům se říká vizuální identita. Vizuální identita a její vnímání je samozřejmě něco, co se neustále vyvíjí a musí reagovat na nejrůznější změny trhu a technologií. Jako krásné rané příklady z historie se dají považovat například identity pro Olympijské hry, kdy vizuální styl pro Mexico City 1968 či Mnichov 1972 ukazují, jak se s velmi jednoduchým principem dá velice efektivně obalit vzhled akce takto velkého rozsahu. Můžeme jít ale dále a brát si příklad z vizuálních stylů designéra Paula Randa pro IBM, UPS či NEXT, které toto dokázaly ještě dříve v korporátním prostředí. Je samozřejmě pravda, že ideálním stavem firmy je být tak velký, že nám opravdu vystačí jen logo a všichni hned budou vědět, o co jde. Jak je ale vidět právě u těch největších firem, tak jen toto už dnes nestačí a velké množství úsilí se vynakládá právě na to, aby všechny kampaně a brandová sdělení byla sjednocena v rámci jedné identity. Když už se taková velká firma vizuálně mění, změny ovlivňují vše, čím se firma prezentuje, ať už je to online či retail prezentace. Mít vizuální identitu samozřejmě nutně neznamená jen to, jak daná firma či společnost vypadá, ale také jak se tváří směrem k zákazníkům, jak komunikuje na sítích a kde se sama vidí. To vše je potřeba nějak obalit, protože bez dobrého vizuálního základu může i dobře nastavená strategie působit úplně jinak. V tuto chvíli si asi kladete otázku, jestli vadí, že vaše firma nemá identitu, ale jen logo? Jistě si říkáte, že být tak v situaci jako Coca-Cola, která dlouhá léta sází jen na to, že na své produkty dává v různých kompozicích své logo...

Pravdou ale je, že takových firem v této pozici mnoho není. Logo jako takové je stále důležité, ale při komunikaci s potenciálními zákazníky je dobré se opírat i o jiné rozpoznatelné pilíře značky a ideálně těch pilířů mít více než jeden, aby se nestalo, že někdo, klidně i v jiném oboru, bude mít něco podobného — což je něco, s čím se dnešní grafičtí designéři potýkají v zásadě dennodenně. Ty zmiňované pilíře mohou být kromě loga například barevnost, písmo, piktogramy, ilustrace, animace či copywriting, ale s nástupem umělé inteligence to například mohou být i specifické prompty či jejich další využití. Krásný příklad komplexního rebrandingu z poslední doby je třeba brand refresh společnosti Burger King od studia Jones Knowles Ritchie, kde se právě pomocí pilířů zmíněných výše podařilo sjednotit a oživit komunikaci této franšízy a úspěšně se navrátit k původnímu logu z roku 1969 a předstihnout tak ostatní fastfoodové řetězce, které nyní v důsledku této změny vypadají zastarale.

Péče o značku

To mě přivádí k dalšímu bodu, proč se o svojí komunikaci starat a neustále se ji snažit vyvíjet a zlepšovat. Vizuální identity a design obecně, stejně jako móda či cokoliv jiného, podléhají trendům a samy o sobě stárnou. A stejně jako i v jiných odvětvích, i design a celková prezentace je ovlivněna tím, co dělají ti okolo vás, protože vnímání toho, co působí současně, je něco, co se stále posouvá. Některé trendy jsou dány technologickými změnami, které míchají kartami a určují, kam je dobré přesunout svou energii v komunikaci, třeba jako současný odklon reklamy z tradičnějších formátů jako TV reklamy do sociálních sítí, ale některé jsou dané čistě tím, že naše konkurence se rozhodla pro výraznou změnu, jak se stalo u výše zmíněného Burger Kingu. Hitem poslední doby můžeme označit trend zjednodušování, který reaguje zejména na větší nároky na komplexní prezentaci na nejrůznějších digitálních platformách, kde je pro logo vyhrazen jen malý prostor v avataru. Přístup Burger Kingu v rámci zjednodušení svého loga a komunikace tedy není ojedinělý. Firmy jako Starbucks, Warner Brothers či Dunkin’ Donuts zjednodušily své logo tak, aby odpovídalo právě těmto novým kritériím. To je velmi trefně ukázáno i na velmi známém příspěvku kolujícím na sociálních sítích o tom, jak všechny dnešní high-fashion značky typu Burberry, Balenciaga či Yves Saint Laurent vypadají stejně, což je mimo jiné trend, od kterého se tyto firmy znovu začínají odvracet.

 

Image
Michael Dolejš

Jak napsat správné zadání

Pojďme ale k reálné praxi a zkusme si nastínit, jak sepsat zadání, pokud jste již ve fázi, kdy víte, že vás brzy změna podobného charakteru čeká. Pokud budu mluvit za nás designéry, tak klidně mohu dát ruku do ohně za to, že správně sepsané zadání je vlastně to nejzásadnější, co od klienta chceme a co velmi často rozhoduje o tom, jak daná zakázka dopadne. Jak na to? V první řadě začněte jasně definovaným cílem a z toho vyvozenou analýzou toho, kde popíšete všechny relevantní informace o vaší firmě, kde se zrovna nachází, ať už to jsou vaše poznatky či třeba nějaké průzkumy, které jste si nechali udělat. Hlavní důraz ze strany zadavatele při psaní by měl být na předání informací tak, aby bylo těm, kteří se v problematice neorientují, vše o něco jasnější. A je úplně jedno, jestli se jedná o někoho, kdo má s obdobným oborem nějaké zkušenosti či podobný problém v daném sektoru řeší poprvé. Vy jako klient budete o problémech, které vás trápí, vědět vždy více než grafický designér, kterého si na úkol nají- máte. Na rozdíl od vás ale budeme mít od všeho větší odstup a snadněji uvidíme cestu, jak na to. Náš společný cíl je pak vymyslet takové řešení, které vás posune vpřed a pomůže nastolit taková pravidla, aby vám pomohla ve vašem podnikání, protože o tom to vlastně celé je. A když to bude i skvěle vypadat, tak jedině dobře.

 

Co by mělo být součástí zadání?

Obecně rozlišujeme dva momenty, kdy je zadání potřeba sepsat a které mají mírně odlišné přístupy. Prvním je ten častější, a to redesign stávajícího stavu firmy, která je na trhu již nějakou dobu a uvědomila si, že změna toho, jak se prezentuje, by mohla prospět konkurenceschopnosti a signalizovat, že i ona se vnitřně dokáže rozvíjet. To se velmi často děje při nějakém jubileu nebo při akvizicích, ale důvodů může být samozřejmě vícero. V každém případě je potřeba popsat současný stav komunikace, být otevřený v tom, proč změnu chcete a jestli jste ve vedení firmy všichni zajedno. Je třeba sepsat si cíle, kam se chceme s novou identitou posunout. Důležitý je i seznam hlavních výstupů, které firma do té doby dělala a na kterých je komunikace nejvíce vidět i to, kdo s novou značkou bude dále pracovat, ať už je to interní tým či nějaký jiný dodavatel — například weboví vývojáři či sociální stratégové. Druhým typem zadání je značka úplně nová, kde platí vše, co bylo napsáno výše, ale je zde větší důraz na určení cílové skupiny, čím začít budovat celkový příběh v rámci komunikace a podobně. Je dobré se podívat také na to, co dělá konkurence ve vašem oboru a určit si, co se vám líbí, či nelíbí. Na schůzku s grafickým designérem neberte celou firmu, jen pár nejrelevantnějších lidí a těch, kteří pak budou s agenturou komunikovat na denní bázi. Oslovte tvůrce, o kterých si myslíte, že mají na danou zakázku tu správnou expertízu, ideálně již něco takového úspěšně absolvovali a dokáží vás celým procesem úspěšně provést. A pak už jen pomalu hurá do implementace a představení celé vaší několikaměsíční práce světu. Zbytečně nespěchejte, dejte si na ni dostatek času a nebojte se udělat odvážnějších změny. Budu vám držet palce!

Realizováno v rámci projektu Smart akcelerátor Plzeňského kraje III, reg. č.: CZ.02.01.02/00/22_009/0008121