V dnešní době s minimální nezaměstnaností a neklesajícím zájmem o absolventy technických oborů je velmi těžké zaměstnance sehnat. Vám to i díky výhře v již zmíněné soutěži jde asi o něco snáz než “konkurenci“, je to tak?
U nás funguje vytrvalá a kontinuální práce se školami a komunitami. Aktivně spolupracujeme s vysokými školami a motivujeme mladší generace ke studiu technických oborů. Avšak velkým zdrojem náboru jsou doporučení od stávajících kolegů, kteří často spontánně působí jako ambasadoři naší firmy, za což jsem velmi vděčná. V posledních letech se zaměřujeme na podporu zdraví, jak fyzického, tak psychického. Od ledna jsme například zavedli 100 % platbu při nemocenské v prvních 5 dnech, aby se kolegové mohli v klidu uzdravit. Do budoucna chceme posilovat osobní rozvoj a zodpovědnost v rámci firemních komunit. Nové zaměstnance také přitahuje naše jedinečná firemní kultura. I při 1000 zaměstnancích máme prostupné komunikační kanály až k panu řediteli, pořádáme teambuildingy v pracovní době, aby kolegové měli volné večery a víkendy pro osobní život, organizace i obsah je plně na týmech samotných. Zároveň si uvědomujeme, že máme velkou sociální odpovědnost vůči regionu a rodinám zaměstnancům. Snažíme se vytvořit přátelskou pracovní atmosféru a zároveň regionu podporou škol a místních dobročinných organizací něco vrátit.
Samozřejmě, že pořád je co zlepšovat, ale můžete pracovní podmínky ještě posunout výše?
Určitě ano. Každý rok je jiný a přináší i jiné výzvy. Myslím, že je velmi důležité neustále naslouchat lidem a být s nimi v pravidelném kontaktu, a to i co se týče managementu. Já se vždy jednou za čtvrt roku potkám se všemi vedoucími, kterých tu máme přes 80 a na těchto pravidelných setkáních si říkáme, co je třeba pálí a co by rádi zlepšili.
Předpokládám, že v takto nastavené a takto fungující firmě budete mít kromě německého ředitele Mathiase Eickoffa i další zahraniční zaměstnance. Je to tak?
Ano, je tomu tak. Máme kolem 40-50 zahraničních pracovníků ze 17 zemí, včetně Německa, Francie, Ukrajiny, Indie, Mexika, Íránu a Běloruska. Každý případ zahraničního pracovníka může vyžadovat odlišný postup, ale snažíme se jim co nejvíce pomoci, například i při hledání bydlení nebo při návštěvě úřadu. Zkrátka řečeno, provádíme opravdu kompletní onboarding a poskytujeme interkulturní školení také pro vedoucí pozice, aby vše probíhalo hladce. Diverzitu vítáme a kolegové se na nové národnosti těší, protože přinášejí novou energii a pohled na věc.
Nachází v Plzni zahraniční pracovníci dle vás vše, co potřebují?
Co se týká nějakých omezení, tak ta v menší míře vidíme například u předškolního zařízení, protože tito zaměstnanci většinou chtějí, aby jejich děti pokračovaly v nějakém bilingvním vzdělání nebo aspoň setkávání, a tady těch možností úplně tolik není.
Hovoří se o tom, že kvůli využívání umělé inteligence a inteligentních výrobních systémů bude ubývat pracovních míst. Jaký je váš názor?
Nedokážu říct, zda umělá inteligence výrazně sníží počet pracovních míst. V naší firmě používání umělé inteligence aktivně podporujeme, umožňujeme její využívání při rutinních administrativních úkolech i při softwarovém vývoji. Umělá inteligence může v mnohém usnadnit život. Naše společnost se však zaměřuje na kariérní růst zaměstnanců, protože čím déle s nimi pracujeme, tím lépe známe jejich schopnosti a oni sami mohou vidět své možnosti růstu. Investice do vzdělávání bude klíčem k budoucí konkurenceschopnosti firem. Musíme být připraveni na výrazné změny v kariérách lidí v průběhu pracovní kariéry. To, co se člověk naučí na univerzitě, bez neustálého doplňování velmi rychle zastará. Proto jsme aktivní i v přímých lektorských vstupech do výuky na Západočeské univerzitě v Plzni i Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Je důležité ukazovat reálné příklady kariérního růstu a neustále připomínat tyto příležitosti zaměstnancům. Vidím v tom velkou výhodu velké společnosti, kde je možné pracovní kariéru několikrát změnit a stále se ve znalostech posouvat, bez nutnosti měnit zaměstnavatele.
Překvapilo mě, že do firmy nehledáte jen absolventy technických oborů. Místo ve strukturách firmy najdou i lidé s ekonomickým nebo filozofickým vzděláním.
Jednoznačně. To, že firma vyvíjí technologicky vyspělé produkty, neznamená, že ke svému fungování nepotřebuje odborníky i dalších specializací. Pro její dobré fungování samozřejmě potřebujeme také schopné byznys analytiky a finanční specialisty, nákupčí, projektové manažery nebo marketingové kreativce. Ale ani rekvalifikace nebývá výjimkou. Máme tu velmi zajímavé příběhy, kdy se naši kolegové a kolegyně rozhodli pro výraznou změnu kariéry.
Spustili jste také projekt Employer Branding Metaverse, virtuální prostor poskytující uchazečům a zaměstnancům širokou škálu informací o společnosti a kariérních možnostech. Kromě webu se uchazeči mohou ponořit do virtuálního světa přizpůsobeného tak, aby představil podstatu značky, firemní kulturu a zajímavé příležitosti, které na ně čekají. Jak vám tento prostor funguje?
Náš ZF Metaverse je stále v počátcích. Nedávno ho testovala malá skupina zaměstnanců a konkrétní využití plánujeme na příští rok. Nechceme se však ztratit z reálného světa. Metaverse nám umožní oslovit kandidáty bez ohledu na jejich polohu, což je výhodné pro ty, kteří nemohou přijet na první pohovor osobně. Je to dobrá investice do budoucna, protože online komunikace je klíčovou součástí pracovního života a mocným nástrojem v recruitingu.
V roce 2023 dosáhla společnost ZF obratu zhruba 46,6 miliardy eur a zaměstnávala přibližně 168 700 zaměstnanců po celém světě. Společnost je zastoupena ve 162 výrobních závodech v 31 zemích. Zaměření jednotlivých poboček se liší, je to tak?
Každá pobočka má svou misi, která přispívá k celkovému fungování společnosti. Vývojové pobočky, výrobní závody a logistická centra mají společný cíl – dodat zákazníkům kvalitní a technologicky pokročilé systémy. Vzhledem k rozmanitosti produktového a zákaznického portfolia se však činnosti jednotlivých poboček liší. Například naše vývojové centrum v Plzni se podílí na tvorbě produktů napříč celým portfoliem ZF. To zahrnuje pohonné ústrojí osobních automobilů, nákladních a užitkových vozidel (stavební či zemědělské techniky), autobusů, lodí i letadel. Jsme specialisti na konektivitu v oblasti pokročilé telematiky a digitalizace vozového parku. Důležité jsou pro nás také projekty z oblasti eMobility. Detailněji to znamená, že se zabýváme oblastí elektroniky a softwaru, konstrukce, výpočtů, vývoje hardwaru a mechatroniky, a to jak na funkční, tak i systémové úrovni. Vyvíjíme řešení konektivity v oblasti telematiky, diagnostiky vozidel a digitalizace průmyslové výroby. Zároveň se vývojáři zapojují do vývoje různých software nástrojů pro automatizaci a umělou inteligenci.
Je plzeňská pobočka ZF Engineering něčím specifická?
Naše pobočka vyniká širokou škálou kompetencí. Téměř tisíc talentovaných vývojářů zvládne návrh celých systémů, od výzkumného konceptu přes systémový návrh a vývoj softwaru až po návrh a simulace mechanických dílů. Aktuálně pracujeme na vývoji „Digitálního dvojčete“, které nahradí část fyzických testů virtuálními a sníží tak náklady na vývoj produktů.
V Plzni společnost ZF Engineering působí již téměř 16 let. Jak se za ty roky proměnila? Jaké jsou plány do budoucna?
Největší změnou jsou naše zkušenosti. Za ta léta jsme získali mnoho cenných poznatků z vývoje pohonných systémů a stali jsme se páteří centrálního vývoje ZF. Naše kompetence se rozšiřují a vznikají nová oddělení. Před 5 lety jsme otevřeli Aplikační centrum, kde vývojáři ladí chování převodovek v prototypových vozech. Dříve probíhal vývoj hlavně „od počítače“, ale nyní mají kolegové větší kontakt s fyzickým produktem. Novinkou v ZF Engineering Plzeň jsou týmy zaměřené na poprodejní servis a podporu. Vyvíjejí diagnostické systémy, které poskytují informace o produktech opouštějících výrobní linku. Tyto poznatky využíváme pro okamžitou podporu autorizovaných servisů a další zlepšování našich produktů.
Proč si ZF Group vybralo pro svoji další pobočku před 16 lety Plzeň?
Zcela jistě to byla vzdálenost od německých vývojových center společnosti. Dalším důvodem bylo, že Plzeň je univerzitním městem. Byla zde a stále je dostupnost výjimečně kvalifikovaných pracovníků a pracovnic. Zároveň je Plzeň kulturní město s dobrou občanskou vybaveností, které je příjemným místem pro život.